tisdag 20 april 2010

Att äta eller ätas


Tänkte skriva litet innan jag beger mig till skolan för barnbarnshämtning. Härliga vår, blommor och fågelkvitter. Bullrande ljud från Arlanda hörs åter. Positivt, trots allt.

Skall också hinna göra en inköpslista för att passa på att proviantera när jag besöker centralorten. Det är inte det lättaste att hitta rätt nuförtiden. Mannen i mitt liv har fått lite förändrade preferenser den senaste tiden. Han säger att det började när vi blev med hund. Han började reflektera över djurhållning och djurens rättigheter. Alltnog, sedan årsskiftet äter han inte något på fyra ben. Förklarar det med att han tror att tvåbenta har mindre hjärna och därmed inte kan tänka så mycket, man tackar ju för den....Nej, det är inte så att han har funderat på att sätta tänderna i hustrun, men man vet ju inte. Kanske ska jag börja gå på alla fyra. Ja, ser ni mig på det sättet då har jag hotet över mig eller då har jag varit på blöt fest. Huga, huga sommarstuga.

Nu blir det kyckling och kyckling och kalkon och kalkon. Det mesta finns att få tag på av dessa råvaror. Korv, köttbullar, skinka och salami, och pastej. Sedan blir det fisk, ja det är ju inte bara två ben men i alla fall.

Tipsar om våra goda knyten. Vi gillar att laga mat i ugnen och i foliepaket.

Laxknyten/person
En portionsbit tinad lax, tomatklyftor el 6-8 körsbärstomater, en hackad charlottenlök, 1-2 nästan färdigkokta potatisar i bitar, eller sommartid små färska godingar, 6-8 riktiga svarta oliver med smak, några kvistar basilikablad. Flingsalta och ringla över olivolja. Knyt ihop paketet och sätt i 225 gr ugn ca 18 min. Kan även ställas på grillen. Momsigt att servera med aioli.

Kycklingknyten/person
En halv kycklingfilé i grova strimlor, en halv mozarellaost i skivor, tomater och lök, salt och olja som ovan. Ugn som ovan och serverar med potatis och någon god kall sås. Oxå mumsigt.

Dagens rätt: Bättre knyten än sluten

4 kommentarer:

  1. Hallå alla min "kändisar" när åker vi till Ingabritt OCH PROVS MAKAR?

    SvaraRadera
  2. Vi äter ÄLG och ÄLG och fisk i detta hus...
    Allt har mer än två ben. Maken ogillar kycklingfileer så om vi ska äta pippibördis så får det bli het&hållet... Guuu va karlar krånglar!
    Idag blir det röding.

    SvaraRadera
  3. Röding, åååååååå vad gott. Helstekt med bladspenat eller gravad. Det var inte igår. Har precis kommit hem från boxpasset och maken är med doggen på lydnadskurs. Kanske jag skulle gå med mannen i stället. På lydnad alltså. Så kanske han börjar bli allätare igen.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är en omställning när någon i familjen avsäger sig vissmat. Här är det jag som krånglar. Jag äter helst grönsaker och fisk, men jag är inte fanatiker. Kött äter jag ibland hellst fågel och fisk. Hoppas det blir till sist.
    Kram Viola

    SvaraRadera