tisdag 18 maj 2010

Livet går vidare, och vidare, och vidare och....

Det har gått 8 dagar sedan mannen förra gången fotograferade våra nya grannar. Nu har dom fjädrar minsann. Ligger och gapar efter mat. Mamman är ibland ute och luftar sig litet men mest jagar hon käk tror jag.

Idag har vi fått ännu en varm och behaglig vårdag. I kväll får jag se vad det blev av den. Inga direkta planer mer än en joggingrunda och så till barnbarnen efter skolan.

När värmen når nästan ligga-i-skuggan-nivåer då blir jag så sugen på något nytt i läsväg. Några tips? Igår införskaffades dessa två, som jag tror kan ge mig läsglädje i sommar.

"Sjövild och galen, en hejdlöst rolig historia om en hundraårig man som är på rymmen" skriver Aftonbladet. Hoppas på värdefulla tips inför framtiden!

Och så en "Måbra roman" . "En slags Thelma och Louise på gotländska" skriver UNT. Det är något visst med debutromaner.

En bok som jag blivit rekommenderad är "Igelkottens elegans" av Muriel Barbery. Den kom förra året och i år har hon skrivit en ny bok som jag tror heter "Smaken". Någon som läst?

Apropå igelkottar så har dom vaknat för gott för i år. Hurry nosar alltid rätt på dom vid kvällspromenaden och larmar och skäller och verkar inte riktigt på det klara med om dom är fågel eller fisk. Kan man leka med dom eller eller ska dom skrämmas iväg? Dom verkar i alla fall fullkomligt strunta i en viss hunds revir.

Idag blir det utelunch. Sill och potatis, egen gräslök och kokta ägg.

Dagens rätt: Sol ute, sol inne.

5 kommentarer:

  1. Verkar vara två bra bokval...måste nog införskaffa lite mera böcker inför sommaren. Har snart "läst upp" traven jag fick av V-A.

    SvaraRadera
  2. Så lustigt, jag har just läst "Svinhugg" och har tänkt skriva ett kort omdöme i afton på min blogg. Det är en liten trevlig,lättläst sak, men utan någon större spänning.

    En av våra borderterriers, egen uppfödning, var galen på igelkottar. Dom kröp under vårt nätstaket och Teja angrep direkt. Hon tog dom tvärs över ryggen, skakade dom våldsamt och sen var dom döda. Matte fick plocka taggar långt ner i svalget efteråt, på hunden alltså, och grannarna trodde att det härjade någon epedemi bland igelkottarna i området eftersom dom hittade flera döda. Jag sa aldrig att det var jag som burit dit dom i en hink.

    SvaraRadera
  3. Det var ju inte illa Inger, att ha en trave att plocka ur.

    Cici, jag nästan anade att Svinhugg var en lättläst historia, det är en typisk bok att ta till mellan de något tyngre, tänkte jag.
    Usch, det svider i halsen på mig när jag läser om er hund. Hurry har aldrig varit i sådan närkamp, vad jag vet.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Ja, är man lite invigd så kan man nog ana vad mina rader handlar om! ;) Emil funderar på att försöka hitta ett jobb och bo, till en början i alla fall, hos storebror i Långsele! Jag kan inte säga att jag förebrår honom, dels är det nu han ska testa sina vingar, dels är han lika hjärtligt trött på Sjöbo som jag är! Har lagt ut en "lov" till ett tiotal mäklare ikväll, snart måste något hända!
    Era nya, små grannar börjar ju anta en sötare form nu än för några dagar sedan! Tyvärr kan jag inte ge någon feedback alls när det gäller böcker, som du vet! Det är så gott som endast vid utlandsresor som jag tar mig den tiden...
    Just idag har även Skåne bjudit på hyfsat väder, så er utelunch skulle funkat här också! Den låter f ö alldeles vansinnigt god! Något att tänka på till helgen kanske!

    SvaraRadera
  5. Ja, det är jobbigt att var fågelmamma, ungarna ska ha mycket mat, snart är det dags att pröva vingarna. Mina fågelungar ligger oftas med öppna gap. Hoppas att kameran i holken fungerar tills ungarna ger sig iväg.
    Visst är det härligt med böcker. För min del varvar jag lättläst och lite tyngre. Balkongläsning är t.ex. psykologiska kriminalromaner som t.ex. Julie Parsons Timglaset.
    Sill och potatis - vad gott. Vår grönskshandlare hade färsk potatis för 14:90 hg,
    lät bättre än 149 kr kilot. Jag gick bara förbi, frågade inte varifrån den kom - Sverige -
    jag tror inte det.
    Igelkottar är trevliga djur, men de kan bitas.
    Min son bliv biten i fingret av en igelkott när han var 5 år. Vi hörde ett vrål och tittad ut och där stod sonen med en hängande igelkott i fingret. Det blev stelkramsspruta.
    Önskar dig en trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera