lördag 12 juni 2010

When in Rome, do as the Romans

just det, och nu är jag i Sverige och gör som svenskarna, tar på regnkläderna, tänder brasan och tittar på fotboll. Mer eller mindre frivilligt.

En trevlig sedvänja, och för mig helt ny, var att man på hotellet vi bodde lämnade kvar sin reselektyr. På ett par bord i lobbyn kunde man finna böcker av olika slag på svenska, norska och danska. Jag lämnade min Åsa Larsson, Till dess din vrede upphör och fick med mig första delen av romanserien Släkten, skriven av Katarina Mazetti, Blandat blod, heter den. Släkten är en historisk romanserie där man får följa en släkts öden och äventyr från vikingatid till nutid. Olika välkända författare från olika genrer kommer att överta stafettpinnen och skriva vidare. Del 2 har Karin Wahlberg skrivit och del 3 kommer att skrivas av Catharina Ingelman-Sundberg. Jag kommer definitivt att följa släktens framtida öden. Jag är fast. Ohjälpligt.

Dagens rätt: Flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar