måndag 18 juli 2011

Blogggen svälter

men absolut inte bloggerskan.

Jag har haft och har en underbar sommar. Ett fantastiskt väder, som för mig innebär måttlig till omåttlig värme, något regn för grödan och svalkan och fräscheten och sedan värme igen.
Kärkommet besök av sonen och hans familj, hustru och två lintottar, umgänge med de två barnbarnen på orten medan föräldrarna jobbat, födelsedagspicnic med alla barnen och deras familjer och utflykter av alla dess slag i omgivningarna. Nej, det vore synd att inte klaga som västgöten säger. Om så jag skulle bli sittande här resten av sommaren, (tänker jag inte), så har jag tankat glädje för lång tid framöver.

Bloggen har jag glömt, datorn har fått stå på golvet i ett hörn och kameran, ja den hittar jag inte längre. De ynka bilder som tagits har gjorts med min mobiltelefon men så har ju maken fotograferat desto mer, men de bilderna har jag inte fri förfoganderätt över. Dom finns i hans arkiv och ber jag får jag det jag vill. Det kanske framgår vad som är vad av nedanstående dokumentation.

Sommarens pussel, 1000 bitar, började barnbarnen och jag lägga på nyinköpt pusselmatta. Där blev det liggande och liggande. Vi hade ju så mycket annat att göra och motivet var inte så inspirerande tyckte vi.
Så kom sonhustrun, pusselproffset, och där blev hon sittande på lediga stunder och vips var pusslet klart. Jag vissste faktiskt inte att hon var pusselälskare. Det har liksom aldrig funnits tid för det när vi setts. Imponerande snabbt gick det i alla fall.
Så har vi ju fullföljt vår tradition med jordgubbsplockning. Det blev i år veckan efter midsommar som Ulvagubbens odling fick besök av oss. Både magar och hinkar fylldes snabbt med hjälp av flinka händer. Solvarma jordgubbar, säger bara.
Ovanligt mycket smultron har det också varit i år. Barnbarnen och jag fyllde snabbt en youghurthink och i samma veva plockade vi också blåbär till ett mellanmål. Om det smakade bra? Vill jag lova!

En annan sommartradition har blivit ett besök på Gräsö och konstrundan. Makens barndomskompis hade som vanligt med sig ett gäng återvinningsskulpturer. Dottern och sonen med familjer gjorde oss sällskap i år och denna väggskulptur kommer att pryda någon av väggarna hemma hos dottern. Vårt köp i år blev en mobil som ännu inte fastnat på bild. Så har jag tänkt skriva något om följande bilder men när jag försöker göra som jag gjort tidigare i bloggen, alltså skriva in bildtext under bilden, ja då försvinner BILDEN! Jag börjar så smått förstå varför jag inte bloggar flitigare. SUCK! Det jag vill säga är att jag haft glädjen att utan större besvär ta mina joggingturer, har till och med investerat i nya, självspringande skor. (Här försöker jag göra radbrytning men då hamnar texten till höger). Jag fortsätter alltså löpande, för nu vill jag komma härifrån. En dag på golfbanan med sonen och lintottarna har hunnnits med vid deras besök. Här värmer yngste totten upp inför rundan. Till sist, ett spel som förnöjt oss i sommar, Känguruspelet. Om ni inte provat eller har presenttorka, TESTA. Det är ett oförargligt,  roligt och prestigelöst spel för 3-6 spelare från 5 år. NU UT TILL HALLONSNÅREN!

10 kommentarer:

  1. Trevligt att du plockat fram datorn och förmedlar ett livstecken. Bloggandet här är inte alltid prioriterat, men jag vill inte sluta med det.
    Det har inte varit någon jordgubbsplockning här i år. När barnbarnen var små ingick det ofta i sommarträffarna.
    Smultron - vad gott. När jag var barn plockade vi massor med smultron. Det finns lite i skogsgläntorna på landet. Tyvärr har det inte blivit så mycket tid att vara i min Polar i sommar. Men sommaren är inte slut ännu. Idag regnar det och vädergubbarna lovar inte något annat.
    Din bild av pusslet satte igång tanke-verksamheten. Jag vet att jag har fått ett stort pussel för några år sedan. Men var är det?
    Jag tycker det är roligt att lägga pussel
    Vi spelar mycket sällskapsspel när vi kommer samman. Yngsta barnbarnet är 9 år och vi spelar ofta i lag så han kan vara med.
    Snygga joggingskor, med dem går joggingrundan som en dans.
    Jag älskar konstrundor. Vi åker till Skåne i slutet av månaden. Då är det något som heter "konst i Kullabygden" det är ett heltidsjobb att åka runt och titta på allt.
    Dotterns väggskulptur är fin.
    Ha en fortsatt skön sommar och kanske du blir vän med datorn någon dag.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Tack Viola för din trevliga kommentar och tack för att du förmedlar hopp. Kanske blir jag vän med Blogger en dag, vem vet. Skåne är väl konstrundornas moder. Den obligatoriska österlenrundan vid påsktider har vi gjort många gånger men aldrig i Kullabygd. Ja visst är det ett ut- och inflängande, men o så trevligt.

    SvaraRadera
  3. Och jag då som inte kommer in med mina bilder på datorn sedan jag köpte och installerade en ny scanner......blir man sur eller blir man?????? Får ta i med hårdhandskarna när vi kommer hem från husvagnssemestern, just nu är vi i Skellefte ...har varit i Uleåborg och ska upp igen till helgen till Torneå. Kran från Pigan

    SvaraRadera
  4. Roligt att läsa ditt sommarinlägg, för att inte tala om alla fina bilder! Nej, bloggen har inte prioritet hos mig heller - men det är roligt att ha kontakten och utbyta litet tankar. Jag har inte så förfärligt många som jag skriver till. Därför är det lättare att uppdatera (fint ord *ler*) sig, då jag går in. Som idag. Gick upp tidigt och åt frukost ute och läste tidningen. Tog dotters bil och for hem för att vattna balkongblommor och uträtta ärenden. Nu har jag klarat av allt och läser några favoritbloggar (=din). Det känns som det blir en skön sommardag idag, så jag far tillbaka till huset. Där kan jag tänka mig att ta en 10-min promenad till Norrviken och doppa mig.
    Tack för din stärkande kommentar!
    Ha en fortsatt trevlig sommar, kanske blir det ett inlägg då och då.
    Kram

    SvaraRadera
  5. så gott med bär =) man kan äta hur mycket som helst!

    SvaraRadera
  6. Åsa, så ni åker och far!!! Hårdhandskar det är bra att ha när saker och ting inte fungerar. saknar dig på Våfflan!

    SvaraRadera
  7. Tack Kajsastina för din vänliga kommentar. Att tillhöra dina favoritbloggar, ja det både värmer och gör mig mallig *böjer nacken och sänker blicken*. Vi fick också en skön sommardag, återigen. Lång skön frukost utomhus och trevlig morgonlektyr.
    En promenad och ett dopp, det låter som en bra ansats.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Emma, just det. Bär KAN man ju äta hur mycket som helst. Just nu är jag blåbärsätare. En dag utan blåbär, kommer ju förstår jag, men det vill jag helst inte tänka på.

    SvaraRadera
  9. Sommartid ska man vara ute så mycket det bara går och det brukar minsann finnas mycket att göra där.
    Jag gillar att lägga pussel, stora sådana, men om jag nu för tiden tar mig tid till det så är det under den mörka årstiden. Det var ett väldigt fins motiv på ditt pussel, förresten.

    Smultronplantor har jag stoppat ner lite här och där på tomten innanför staketet för att barnbarnen ska kunna gå och plocka närhelst dom vill, och det är populärt.

    Tack för tipset om spel lämpligt för yngre barn, det ska jag försöka införskaffa för det låter trevligt.

    SvaraRadera
  10. Ja Cici, du har så rätt. Denna underbara sommar ger ju inte någon som helst anledning att hålla sig inomhus mer än nödvändigt. Till nästa år ska jag också införskaffa smultronplantor. Det är ju inte vart år som skogen ger så rikliga skördar.

    SvaraRadera