torsdag 25 augusti 2011

Ett hotell under soffan

hittade jag när jag dammsög häromdagen. Sommarminnen från barnbarnen. Hotellet återbördades dit där det hörde hemma. Så lättvindigt får man inte handskas med fast egendom. Då blir det ju snart konken. Måste prata allvar med de små liven.


För övrigt har ett behagligt lugn sänkt sig över Lagga.  Sylt- och saftperioden är avklarad. Soptunnan rengjord, ett par telefonsamtal avklarade och snart ska jag fundera över mina recepthögar. Snart. Först ska jag göra annat. Läsa, ta en cykeltur och hänga tvätt. Den närmaste tiden är inbokad.

En lång skön frukost i sällskap med make, hund och en korsspindel är avklarad. Vi njöt var och en på vårt vis.
Sommaren 2006 hade vi många korsspindlar runt vårt hus. Det var en minnesvärd,  varm sommar. Sedan dess har vi inte siktat spindeln. Därför blev vår upphetsning extra stor när vi kunde konstatera att en sådan vävt sitt försåtliga nät mellan fjärilslavendeln och stuprännan vid vår frukostuteplats. Ett mysterium att den tunna, tunna tråden kan bära upp nätet. Det ska bli spännande att följa utvecklingen.


Min simpla lilla kompaktkamera ger inte bilden rättvisa, men om du dubbelklickar så blir bilden tydligare. Ska förbättra mina bilder förhoppningsvis inom en snar framtid. Jag går sedan länge i kamerainvesteringstankar. Snart kanske. Snart. En som inte hade problem med kamerautrustning var en ung, kvinnlig frilansfotograf i Malmö som tog detta kort av Hurry Hund när vi var nere i somras. Han är ganska svårfotograferad med sin gråsvarta, lurviga päls. Detta kort blev bra tycker vi.






8 kommentarer:

  1. Va fint spindelnät när man dubbelklickade på bilden och vovven är ju så söt men det vet han förståss om redan!!!!

    SvaraRadera
  2. Monopol - längtar efter att barnbarnen fixar att spela det. Ett par år till så...

    Så vackert fotot på spindelnätet blev uppförstorat!
    (Du vet väl om att du kan göra bilderna stora alt. extra stora direkt i din blogg med nya versionen av webbverktyget??)

    Den där Harry ser ut som en dvärgschnauser - är han en sådan?? Hur som helst en fin bild på den skäggige herrn.

    SvaraRadera
  3. Ett fantastiskt konstverk av spindeln! Det gäller att komma ihåg var dom finns så man inte går rakt in i dom och sabbar hela härligheten.

    Att Hurry var en stilig herre har jag ju redan anat, men nu fick jag bevis på det också. Damerna här i huset, dom med svans, hälsar och skickar nospussar.

    SvaraRadera
  4. Åsa, ja du känner ju till att Hurry vet om att han är söt, men själv skulle han nog hellre använda begrepp som oövervinnerlig. I morse hade jag kunnat sälja, lätt. Husse var inte hemma och grannhunden passerade.......Förresten, har hört talas om en hundras som inte kan skälla. Undrar så vilken?

    SvaraRadera
  5. Beppan, vad är det du säger. Stora alternativt ännu större! Det hade jag ingen aaaaaning om. Jag är bara inne i grundkursen fortfarande och där blir jag väl stannande. Det låter ju i alla fall onekligen som något jag borde testa. När jag får tid. Pensionärslivet är mer krävande än jag föreställt mig.
    Du har en rolig tid framför dig med spel och barnbarnsäventyr. Mina barnbarn börjar befinna sig i gränslandet nu. En del av dem. Då får väl farmor/mormor hitta en ny roll.
    Jo, Hurry till rasten dvärgschnauzer, mycket, skulle jag tro. Han utmanar ständigt och ibland har man sin överman.

    SvaraRadera
  6. Cici, vet du det fina nätet är redan raserat, av vem/vad är ovisst. Troligen något större, flygande väsen. Ett nytt nät är under konstruktion.
    Hurry tackar så mycket för uppmärksamheten och de positiva omdömena och nospussar tillbaka till damerna.

    SvaraRadera
  7. Visst är det vackert med spindelnät..... jag förundras liksom du hur de små liven kan spinna så vackert!!!!! Hoppas du får en fin vecka!!!!/EvaMarie

    SvaraRadera