tisdag 17 augusti 2010

Uppskattad

Ja, så får jag åter bevis på mitt värde. Det står helt klart att min grupp, pensionärerna, har en avgörande betydelse för vårt lands framtid och/eller brist på framtid. Jädrar så betydelsefull man har blivit.

Jag är återigen målgrupp. De bägge politiska blocken lovar samma ljusnande framtid, någon hundring mer i månaden.
Jag har inte varit målgrupp nu på ett tag. Vid tidpunkten för pensionering då, då minsann var jag målgrupp. Det haglade erbjudanden. Ålandskryssning mitt i veckan, ät så mycket du vill och spela bingo med andra glada pensionärer. Ta med din hjärtevän.
Friskis och Svettis vardagmorgnar 9-10. Du som pensionär är ju uppe redan kl 5 så vad passar väl bättre än ett baspass kl 9.
Hemmets Journal med virkbilaga och korsordsdito fick jag möjlighet att prenumerera på för nästan ingenting.
En provsändning av diskreta trosskydd för den läckande blåsan var ett annat värdefullt erbjudande. Kosttillskott och förstoringsglas att montera vid broderiet skulle jag också passa på att köpa medan jag hade krafterna i behåll. Nu var det som sagt länge sedan. För ett halvår fick jag erbjudande om en prenumeration på Kvällsstunden. En tidning jag inte visste fanns. Visste du? Kvällsstunden, jo jag tackar. Målgruppen tackar menar jag.

Nu finns nästan alla mina jordgubbar på burk. Det kommer garanterat att uppskattas av många pannkaks-lovers. Gott till filmjölken också.

Sedan tar jag tillfället i akt och undrar med denna allvetande församling. Vad heter busken denna kvist suttit på. Jag har sett den i skogen nära vårt hus. Busken ser litet klen ut men är ett par m hög. Möjligen kan det vara något förvildat. Bären är ganska smaklösa och nästan transparanta. Lutar mest åt att det är någon kulturväxt som blivit förvildad. Hjälp mig gott folk!

Dagens rätt: Gräddtårta och dragspel, för det tycker du väl om?

12 kommentarer:

  1. Ha, ha, tänk så lite det behövs för att glädja oss panschos....
    En vild buske....vilket lockbete...så här i valtider!!!!

    SvaraRadera
  2. Antagligen är det surkörsbär. En kusin till sötkörsbäret. De kan ibland korsa sig med varandra, och kallas då Majkörsbär eller glaskörsbär.
    De växer vilda, och man kan träffa på dem lite varstans.
    Det är min gissning i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Du är så uppmärksam! Alla dom där erbjudandena har jag säkert sett passera här i huset också, förutom direktreklam som jag avstår från, men dom har nog hamnat i tidningsstolen (höstolen) direkt. Det löns nog inte lyssna på lockropen från de olika partierna i valtider, dom kan ju lova vad som helst, men har alltid en brasklapp i bakfickan.
    när det gäller växter rekommenderar jag alltid att gå in på http://linnaeus.nrm.se/flora/inne.html "Den virtuella floran"

    Ursäkta, men min huvudknopp funkar inte särskilt bra just nu på grund av tillfällig sömnbrist, men jag vill ändå gärna följa bloggverksamheten. Därför denna kanske snurriga kommentar.

    SvaraRadera
  4. Så sant som du skriver. Vi är många och det gäller att "utnyttja" oss. tur att de flesta av oss kan tänka själva. Undrar vad marknadsförarna har hittad idérna om vad vi 65+ behöver. Men vi ska nog se det positiva att bli upplysta om vad vi kan göra och använda när vi har uppnått den aktningsvärda åldern.
    Är det något fel på mig när jag inte gillar gräddtårta och dragspel? Jag vill ha blommig falukorv och hej rock´n roll.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Cici, tack för tipset om den virtuella floran. Kände jag inte till. Å andra sidan är det mycket jag inte känner till.

    SvaraRadera
  6. Mitt Conny, detta bär saknar kärna. Bären sitter heller inte på skaft. Dom varianter du nämner, växer dom över hela landet?

    SvaraRadera
  7. Viola, nu ska jag se det positivt, jag blir ju upplyst. Den råd lyder är vis.
    Nej, inte är det fel på dig. Gräddtårta och dragsspel är inte heller min cup of tea.

    SvaraRadera
  8. Ingabritt: Nej de växer förvildade ungefär upp till mellansverige.
    Men du kanske inte bor i det området.

    SvaraRadera
  9. Jag fick en prenumeration av Kvällsstunden....ville ha lite andlig spis! Klippte faktiskt ut något från den men kommer inte ihåg vad eller vars jag lagt urklippet. Har man fått nå´t erbjudande om kom-i-håg-piller? Bålbärspiller är bra för ögonen har jag en lapp om.....men billigt trosskydd har då inte jag fått. DN i 4 veckor kom i dag i alla fall!

    SvaraRadera
  10. Visst bor jag i mellansverige Conny. Ska kolla floran, jag blir mer och mer nyfiken.

    SvaraRadera
  11. Åsa, har jag missat DN. Jag kastar dyrgripar börjar jag förstå.

    SvaraRadera