söndag 19 juni 2011

På cykel

Första sommarlovsveckan med barnbarnen har passerat och nu är det helg och regn. Tråkigt för alla som jobbar att inte få njuta helgen i sol och värme.
I går hade vi varmt och soligt under dagen och då passade jag på att ta en cykeltur. Visste inte riktigt hur den skulle se ut men jag stoppade på mig ett äpple, min mobiltelefon och en slant. Cyklade runt byn och helt plötsligt hade jag målet klart för mig. Linnés Hammarby skulle få ett besök. Stället ligger bara ca 3 km från vårt hus.

Carl von Linné levde sina sista år i Uppsala och sommartid på Hammarby tillsammans med sin familj och lärljungar. I samband med 300 årsjubiléet av hans födelse (2007) togs beslut att jordbruksmarken runt Linnés Hammarby skall skyddas som kulturreservat. Här finns mycket att se och göra och sommartid är det full aktivitet med guidning och café.

Hammarby består av flera byggnader, varav den ena användes för undervisning av Linnés studenter. 1758 köpte Carl von Linné stället för 40 000 daler
Vackra blommor, träd och buskar finns inom hela området och även nyttoväxter, fruktträd och bärbuskar
Här är en bild från Kålgården. Kålgården odlades på 1700-talet i treårig växtföljd. Första året odlades kålväxter som krävde mycket gödsel och näring. Andra året odlades rotfrukter och lök som klarade sig bra på den näring som var kvar. Tredje året odlades ärtor och bönor och sedan var det dags för kål igen.
Här står jag under päronträdet Cecilia och under träden finns behaglig skugga för cafégäster om man så önskar.

Ytterligare byggnader tillhörande egendomen.

Och precis här ger jag upp för idag. Bilderna jag vill visa hamnar huller om buller. Det blir ingen ordning alls. Min fina kaffekopp och gigantiska kanelbulle lägger sig bland blommorna och äppelträdet Rosenhäger som har anor från 1600-talet och inte ger frukt förrän efter 15 år, ja den bilden kommer inte ens in. Ja ni förstår. Det är inte lätt att vara bloggare just nu. Jag förstår att jag har mycket att lära men, inte just nu. Jag är inte mogen ännu.

Dagens rätt: Skapande består av en massa försök

4 kommentarer:

  1. Hade du inte stoppat med dig kameran också eller har du fotat med mobilen? Bra bilder blev det och ganska många hann du lägga in innan du la av.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om jag ska be om ursäkt för att jag inte kommenterat på ett tag. Det har varit så mycket och jag har inte haft lust att sätta mig vid datorn. Men nu har jag läst fatt hos dig. Mycket tänkvärt att läsa och fina bilder.
    Bilder som hoppar hit och dit är du inte ensam om att ha. Jag är så kallad självlärd och det finns säkert bättre sätt att hantera bilder. Men strunt i det - så länge vi tycker det är roligt så får väl bloggningen krångla ibland.
    Vad mycket man får reda på genom bloggarna. Som nu ditt inlägg. Vi pratar ofta om att vi ska utforska våra omgivningar i sommar. Uppsala har vi bara åkt igenom samt varit på sjukhuset.
    Det är bara det att sommaren går så himla fort.
    Snart är det midsommar - då vänder det, var det någon som sa. Stanna tiden - jag vill hoppa av.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Tack Cici. Bilderna är tagna med min mobiltelefon och jag kan själv konstatera att det blir bra mycket bättre än med min skruttkamera.

    SvaraRadera
  4. Viola, inte tycker jag att man ska be om ursäkter för sitt kommenterande eller icke kommenterande. Kommentarer är ju trevligt men inte något man har rätt till.
    Visst är det väl så att det finns mycket att se och utforska på hemmaplan och i våra omgivningar. Vi är ju bara fem år gamla i vår kommun och har massor kvar. Denna sommar hoppas jag att vi ska kunna hinna med en del eftersom vi inte ska resa någonstans.

    SvaraRadera