torsdag 22 april 2010

Försoning


Blåst, snötäckt, kallt utomhus och introvert inombords. Den här dagen blev ju inte vad jag hade beställt.... Ja ni förstår ju att det var raka motsatsen. Det blev sovmorgon. Hurry Hund hade magknip och gick till livmedicusen. Klockan var vid pass 06.30. Hussen, den bästa av hussar, gick naturligtvis snabbt upp och kollade läget. När Hurry är sjuk då går han in i badrummet och lägger sig längst in under badrumsskåpet. Husse diagnostiserade snabbt och gav bukmassage, Hurry gav från sig ett ljud, svårt att missta sig på, och genast fick han hög svansföring och trippade ut ur badrummet på lätta ben. Detta innebar att morgonrutinerna blev något annorlunda. Det blev tidig morgon för hund och make och sovmorgon för denna bloggerska. Skönt att bli väckt med frukost.
Nu har jag segat på och tankarna flyger kors och tvärs. Tänker tillbaka på det liv som blev mitt. Mycket kunde jag gjort annorlunda med facit i hand och mycket kunde blivit värre och mycket kunde blivit bättre, kanske. Men....nu blev det här livet mitt och så är det. Precis. Så är det.

Min mamma sa alltid att det värsta med att bli gammal är att man får så mycket tid till att tänka. När hon sa det tror jag att hon var riktigt gammal. Inte som jag, halvgammal. Nu håller jag inte med henne. Jag tror att det är en förmån att få tid att tänka och till och med tror jag att det är nödvändigt. Bara man inte fastnar i negativa tankar, det kan jag känna att jag gör av och till. För mig gäller att försonas med ödet, det kunde blivit bättre men också så oändligt mycket värre. Jag är tacksam, jag har hus och hem, familj och vänner, mat och hälsan i behåll. Jag har oändligt mycket att glädjas över.

På bilden ser ni en Försoningsklocka. När vi var i Thailand besökte vi Big Buddah, en mastodontstaty som höll på att byggas högt uppe på ett berg och som man kunde se från hela Phuket. Vägen upp till statyn var kantad av olika stopp med information om bygget och naturligtvis viss kommers. Vi handlade på oss vatten och en försoningsklocka. Försoning är ju centralt begrepp inom Buddismen och vi tänkte först hänga den i körsbärsträdet för att skrämma fåglarna men överväger att även kunna nyttja den på andra sätt. Vällingklocka? Och naturligtvis försoning.

Dagens rätt: Försoning gör gott inombords

2 kommentarer:

  1. Kloka ord!
    Man ska inte gråta över odrucken mjölk eller hur det nu var....Den utspillda får mig att gråta däremot. Kan någon förklara för mig hur en utspilld dl kan förvandlas till en hel liter....????

    SvaraRadera
  2. Inger, jag vet. Det är lagen om alltings j-ighet som fungerar. Jag har kommit fram till det efter mycket funderande.

    SvaraRadera