fredag 23 april 2010

Mycket att fira nuförtiden


Idag är det Världsbokdagen och jag har inte bestämt hur vi i vår familj ska fira den. Litet frustrerande faktiskt. Kanske ska Hurry få fortsätta att tugga på julklappsboken det år han kom till oss. "Att lyckas med valpen" är titeln och bokryggen bär tydliga spår efter en viss hunds valptänder. Gulligt och nos-talgiskt. Eller så tar vi fram något på två ben och lägger på grillen. Dukar med finaste porslinet och lyssnar till Anna Book. Nog med förslag.

Apropå bok och böcker. Jag är nog litet av allätare precis som min hund. Lånar på Bibblan, köper på mig ett gäng pocketböcker då och då och får en del i samband med födelsedagar. Det finns ofta en bok att läsa med andra ord. Nu senast lånade jag av barnbarnet. Han hade fått "Jorden runt på 80 dagar" av oss till julklapp. Jag blev så sugen att uppleva den igen och den var minst lika bra som när jag läste den första gången. Nu ska han få låna av mig, "Röde Orm". Jag tror att han är mogen för den. Den är ju litet grym, eller mycket, emellanåt, men oh så välskriven och spännande.

Men nu kära vänner. Boken på bilden, Påven Johanna.....Har ni inte läst den har ni en garanterad läsupplevelse framför er. Den har legat och mognat i min bokhylla och när jag pga mitt ryggskott tvingades ta det litet lugnt, kom den fram. Det blev litet väl lugnt vill jag lova. Hittade tusen ursäkter till att lägga mig och läsa. Dramatik, spänning och ett faschinerande kvinnoöde skriver en rescensent.
Vill du ha boken av mig? Först till kvarn/kommentarerna och jag skickar den, for free!

Idag Världsbokdagen och i morgon Åsa, världen bästa Pigan. Grattis, grattis

En skön helg till er alla.

4 kommentarer:

  1. God fredagskväll! Nu har jag kommit hem från jobbet, hällt upp ett glas vin och tänker tillbringa kvällen med att slappa samt att hjälpa tösen min inför företagsekonomi-tenta i morgon!
    Har nyss läst båda dina senaste blogg-inlägg; funderade över det där att få tid att tänka. Jag kan sakna tid att tänka ibland, när allting är som mest hektiskt och man rusar från det ena mötet till det andra! Samtidigt kanske jag kan förstå att man man få FÖR mycket tid att tänka också och kommer osökt att tänka på en viss person i vår närhet!

    Kan riktigt se Bosses oroliga blick när lille Hurry inte mådde bra!

    Som kommentar till ditt inlägg ovan kan jag bara säga att någon bokmal har jag aldrig varit eller lyckats bli! Enda gången på året jag tar mig an en eller annan bok är på semestern. Å andra sidan tycker jag att det är jättemysigt att, vid dessa tillfällen, helt kunna leva sig in i den värld som aktuell bok handlar om!
    Sen kom jag även att tänka på hur gammal (!) jag måste ha blivit...Röde Orm såg jag på Malmö stadsteater med Tommy Körberg i mitten på 70-talet! Det är ju för tusan ca 35 år sen!

    Ha en skön kväll och njut av det liv som blev ditt! Kram

    SvaraRadera
  2. Nu skäms jag på riktigt halva dagen hade redan passerat innan jag kom ihåg att det var Världsbokdagen....
    Tur att jag har skämsbidrag!!!
    Att Gratta världens bästa Åsa instämmer jag i!!!!

    SvaraRadera
  3. ja, det var ett fasligt skämsande i våra bloggar. Nu är vi väl kvitt?

    SvaraRadera
  4. Till Carina. Inte är du gammal, rena ungdomen!
    Vill du ha boken?
    Den är faschinerande. Trevlig fredagkväll och en skön helg.
    Kram

    SvaraRadera